نمایشگاه بین المللی تخصصی تیراندازی،دارت،تیر و کمان،پینت بال و لیزرتگ

اهداف نمایشگاه:

1-ارتقاء سطح دانش عمومی در زمینه های شناسایی این رشته های ورزشی

2-معرفی فرصت های نوین اشتغال زایی و کار آفرینی در بخش تولید تجهیزات مورد نیاز مرتبط

3-گسترش تعامل با سایر کشورها در زمینه این ورزش ها

4-معرفی توانمندی ها و پیشرفت و پتانسیل های موجود و کمک به توسعه این رشته ها در کشور

5-فراهم کردن راه‌های توسعه و گسترش این رشته ها

6-ایجاد و یا ارتقاء رویکرد صادرات محصولات و تجهیزات مربوطه  به سایر کشورها

7-همگامی ایران با سایر کشورها در جهت پیشرفت در این رشته های ورزشی

8-حضور تولید کنندگان بین المللی از سراسر جهان در نمایشگاه جهت کمک به توسعه صادرات و تولیدات داخلی

9-ارتقای جایگاه  و موقعیت نمایشگاه در منطقه و جهان

10-یکی از اهداف میتواند پیشرفت و ارتقای دارت ایران در سطح جهانی باشد

11-امیدوارم بتوانیم با روند خوبی که داریم به مرحله‌ای برسیم که تمامی وسایل را بتوانیم در ایران تولید و با قیمت مناسبی در اختیار ورزشکاران قرار دهیم

تاریخچه

تیراندازی

تیراندازي با تفنگ، تپانچه و تفنگ ساچمه اي در تعدادي از کشورها، از قرون وسطی تمرین می شده است.

مفهوم مدرن ورزش تیراندازی، در قرن نوزدهم میلادي با توسعۀ تجهیزات تیراندازي شروع شد و تعدادي از فدراسیونهاي ملی فعلی شکل گرفت.  در اولین دوره بازي هاي المپیک عصر جدید، در سال 1896 در شهر آتن، 9 ورزش مختلف توسط کمیته بین المللی المپیک در برنامه قرار گرفتند که ورزش تیراندازي بیشترین تعداد شرکت کننده را در این دوره از بازیهاي المپیک داشت. اولین مسابقات قهرمانی جهان در ورزش  تیراندازی، در سال 1897 در فرانسه برگزار شد و در هفتم جولاي 1907 در شهر زوریخ کشور

سوئیس، هشت فدراسیون ملی تیراندازي، "اتحادیه بین المللی فدراسیونها و انجمنهاي ملی تیراندازي" را بنیان نهادند.

در ایران از زمان ورود تفنگ به ارتش از زمان سلسله صفویه از زمان شاه‌عباس کبیر و جایگزینی آن به‌جای تیرکمان رقابت‌های تیراندازی در ارتش بین نظامیان برای رشد توان نظامی روز بروز رشد کرد.

قبل از تشکیل فدراسیون ورزشی تیراندازی در ایران بیش از ۱۰۰ سال قبل هم در ارتش و هم در سازمان‌های مختلف مسابقات تیراندازی بین نظامیان و غیرنظامیان برقرار بوده است و تا سالیان زیادی ورزش تیراندازی تحت عنوان اتحادیه تیراندازی ورزشی فعال بوده تا در سال ۱۳۳۷ فدراسیون تیراندازی ایران زیر نظر سازمان تربیت‌بدنی و ورزش (وقت) تأسیس یافت.

دارت

ورزش دارت را باید یکی از شاخه ای ورزشی و حتی نظامی دانست و به نوعی آن را هنر، که در کل می توان آن را هنر پرتاب دارت دانست. این ورزش صدها سال قدمت دارد.

در ابتدا در بين سربازان جهت پر بار کردن اوقات فراغت آنها معمول بوده است .در بین سربازان انگليس  قبل از جنگ معروف صد ساله ( 1453-1339 م. ) تيراندازي با كمان يكي از تفريحات آنها بشمار مي رفت .

در جنگ باراك (1485-1455م.) تفريح سربازان تيراندازي با كمان بودكه به هدف هايي برروي درب بشکه های آب و تنه درخت نشانه مي رفتند . سرانجام زمان صلح و دوستي Marting Date بین سال های 1481 تا 1603 م. فرا رسيد و در انگليس آرامش بتدريج حاكم شد .در اين زمان بود كه تير ها را كوتاه كردند و بدون استفاده از كمان و فقط با دست نشانه را هدف گرفته و تير ها را پرتاب مي كردند .ابتدا تنها مشك هاي آب اما سپس  تکه ای پوست را به تنه درخت چسبانده و مورد هدف قرار مي دادند .در نهایت برش های از تنه های درخت را به عنوان صفحه دارت استفاده می کردند . در برش تنه درخت حلقه های طبیعی وجود دارد که بعد از خشک شدن بافت درخت این حلقه ها کاملا ظاهر می شود .

از اوايل قرن بيستم ميلادي انگليسي ها به ورزش دارت بسيار علاقمند شدند و براي انجام اين ورزش باشگاه ها و تيم هاي دارت را تاسيس كردند .

انجمن بين المللي دارت  National Dart Associatioدر سال 1924  تاسیس شد .

از سال 1927 تا 1938 مسابقات سراسري لندن هر سال برگزارشد اما شروع جنگ جهاني دوم موجب شد اين مسابقات تا سال 1947 تعطيل گردد .

در سال 1965 ورزش دارت جهاني شد .

در سال 1976 فدراسيون جهاني دارت World Dart Federation با 15 عضو تاسيس گرديد .

درحال حاضربيش از 70 کشور از پنج قاره افريقا ، آسيا ، جنوب اقيانوسيه ، اروپا و امريكاي شمالي و جنوبي عضو فدراسیون جهانی دارت هستند .

از 30 شهريور 1383 ورزش دارت در ايران با هدف ترويج و گسترش آن در ميان تمام اقشار جامعه زير نظر فدراسيون تيراندازی با کمان پايه گذاری گرديد و در حال حاضر زير نظر فدراسيون انجمن هاي ورزشي مي باشد.

انجمن دارت جمهوری اسلامی ايران از سال 1385 عضو فدراسيون جهانی دارت می باشد.

 تیر و کمان

قبل از اختراع تفنگ ، تیروکمان موثرترین سلاح برای شکار و رزم از راه دور بوده است . اهمیت تیروکمان در تمدن بشری تا بدان پایه است که دانشمندان امروزی، پیشرفت اولیه بشر را مدیون پیدایش آتش، چرخ و تیروکمان می‏دانند.

نخستین باشگاه تیر اندازی در قرن سیزدهم و چهاردهم میلادی توسط آلمانی ها راه اندازی شد که عضویت در آن فقط به مردان محدود می شد. اولین مسابقات تیر اندازی قهرمانی جهان در سال 1897 میلادی توسط باشگاه تیر اندازی لیون فرانسه به مناسبت جشن بیست و پنجمین سال تاسیس باشگاه در مسافت 300متر برگزار گردید. مسابقات قهرمانی زنان در رشته تیر اندازی نیز در سال 1958 میلادی برگزار شد.

فدراسیون جهانی تیراندازی با کمان World Archery Federation نهاد اصلی اداره کننده و برگزاری مسابقات ورزش تیراندازی با کمان در جهان است.

این سازمان در سال ۱۹۳۱ تأسیس شده و مقر آن در لوزان، سوئیس است. فدراسیون جهانی تیراندازی مسابقات تیراندازی با کمان در بازی‌های المپیک تابستانی، مسابقات قهرمانی تیراندازی با کمان جهان و جام جهانی تیراندازی با کمان را برگزار میکند.

در ایران فدراسیون تیر اندازی در سال 1958 میلادی (1337شمسی) از آن زمان تا کنون سالهای بسیاری میگذرد و این فدراسیون در طول عمر پنجاه ساله خود 14 رئیس فدراسیون را به خود دیده است . ورزشی مفرح و جذاب که سهم زیادی در توزیع مدالهای آسیایی و جهانی دارد.

پینت بال

بازی رنگ‌اندازیPaintballیک نوع ورزش گروهی است که به‌ طور کلی دو گروه از بازیکنان سعی در حذف یک دیگر با گلوله‌های رنگی می‌کنند.

در حدود پانزده سال است که پینت بال به طور رسمی بازی می شود و چند سال است که به کمیته بین المللی المپیک معرفی شده است تا در بازی های المپیک به عنوان ورزشی جدید وارد گردد. از پینت بال به عنوان شطرنج زنده در جهان نام برده می شود.

پینت بال در ایران طرفداران بسیاری دارد و در سطح حرفه‌ای هم در ایران بسیار پیشرفت داشته به‌طوری‌که لیگ حرفه‌ای این ورزش در ایران از سال ۱۳۸۸ تأسیس شده و تیم داتیس از ایران به عنوان تیم ملی در ۴ دوره متوالی قهرمان آسیا شده و در مسابقات بین قاره‌ای که در فرانسه برگزار شد نیز توانستند به مقام پنجم دست پیدا کنند.

لیزرتگ

لیزرتگLaser tagرا می‌توان بعنوان ورزشی تیمی یا انفرادی یا فعالیتی تفریحی تعریف نمود که در آن هر بازیکن تلاش می‌کند برای کسب امتیاز با اسلحه لیزری به اهدافی مختلف شلیک کند و بطور معمول تجهیزات مورد استفاده توسط بازیکنان از تکنولوژی مادون قرمز بهره می‌برد. جلیقه‌ای که توسط هر بازیکن پوشیده می‌شود مجهز به سنسورهای حساس به مادون قرمز بوده و گاهی نیز سنسورهایی در محل‌های مختلف زمین بازی جهت فعال یا خنثی نمودن اهدافی از قبیل بمب یا مین تعبیه می‌شود.

در اواخر دهه هفتاد میلادی و اوایل دهه هشتاد ارتش ایالات متحده سیستمی که از پرتوهای مادون قرمز استفاده می‌کرد را جهت «آموزش مبارزه» راه‌اندازی نمود که امروزه سیستم‌های مشابه توسط شرکت‌های مختلفی تولید شده و در بسیاری از ارتش‌ها و نیروهای مسلح سراسر دنیا استفاده می‌شود.  اولین نسخه تجاری از این تکنولوژی توسط شرکت الکترونیکی پیشتازان فضا در قالب ست‌های اسلحه به بازار عرضه شد و در سال ۱۹۸۲ میلادی، جورج کارتر فرایند طراحی سیستم‌هایی مبتنی بر یک محیط بازی را آغاز نمود که احتمالاً این ایده هنگام تماشای سینمایی جنگ ستارگان شکل گرفته است! وی سرانجام اولین مرکز فوتون را در تاریخ ۲۴ مارس ۱۹۸۴ در دالاس، تگزاس افتتاح نمود که سالها بعد (۱۷ نوامبر ۲۰۰۵) توسط انجمن بین‌المللی لیزرتگ مورد تقدیر قرار گرفت. روی این جایزه حک شده است: «تقدیم شده به جورج کارتر در به رسمیت شناختن مخترع و بنیانگذار صنعت لیزرتگ.» امروزه تعداد بسیار زیادی از زمین‌های بازی و شرکت‌های متنوع تولیدکننده تجهیزات در دنیا وجود دارند که محصولات خود را جهت استفاده خانگی یا در سطح حرفه‌ای ارائه می‌دهند.

 

Iran - تهران - تهران - بزرگراه خلیج فارس- روبروی مرقد مطهر امام خمینی (ره) - نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب