تجلی صنعت نمایشگاهی وامدار تجمیع گروه‌های تخصصی مختلفی است که هریک سهمی به سزا در این عرصه دارند. در برپایی یک رویداد نمایشگاهی، سایت داران، مجریان، برپاکنندگان غرفه‌ها، تأمین کنندگان تجهیزات، سایت‌های خبری و رسانه‌ها، فعالان صنعت توریسم، متولیان سیستم‌های حفاظتی و امنیتی و فوریت‌های پزشکی، و…، همه و همه با تمام توان در راستای برگزاری بهینه یک رویداد، آخرین متدها و فناوری‌های خود را عرضه می‌دارند.

سالهاست به لطف تکنولوژی، ارتباط  بین متولیان صنعت نمایشگاهی بیش از پیش شده است و این خود راهکار مهمی در شناخت رویدادهای نمایشگاهی حاصل نموده است. گروه‌های تخصصی شبکه‌های مجازی هرچند به طور ناقص ولی فرهنگ مباحثه و گفتمان تخصصی را تقویت و مجالی برای گفتگوی بین سازمانی را دراین صنعت فراهم نموده‌اند.

استالکس رویدادی‌ست که برای اولین بار با رویکرد متد نمایشگاهی B to B، فعالان صنعت نمایشگاهی ایران را گرد هم می‌آورد تا زمینه سازی باشد برای آشنایی بیشتر صنعت نمایشگاهی کشور با آخرین دستاوردهای مدیریتی و مهندسی.
 

چرا استالکس؟

در دنیای مدرن امروزی که رشد تکنولوژی همه صنایع را دستخوش تغییرات و رشد فزاینده ای کرده است متاسفانه صنعت نمایشگاهی ایران هنوز نتوانسته است از تمام ظرفیت خود برای رسیدن به شاکله ای نو و نزدیک به استاندادرهای جهانی، بهره ببرد. تعدد و سایت ها و موضوعات نمایشگاهی ، مجالی را برای مدیران فعال بخش خصوصی نمی گذارد تا قدری عمیق تر به چگونگی برگزاری نمایشگاهها ،سالن های نمایشگاهی ، استانداردهای سازه ای و تجهیزات وسایر دغدغه های صنعتی بیاندیشند و یا اگر به راهکاری رسیده اند، جامه عمل به آن بپوشانند.هرچند که در مسیر رسیدن به استانداردهای جهانی ، ساز و کار و تصمیم گیریهای دولتی در کنار نواندیشی مدیران بخش خصوصی می تواند نقش بسزایی داشته باشد، اما فضای گفتمان و آشنایی با تمامی ظرفیت های این صنعت فرصتی برای مدیران این بخش در جهت رسیدن به اندازه های جهانی را فراهم می آورد.

استالکس به عنوان اولین رویداد رسمی خدمات و تجهیزات نمایشگاهی ایران فرصتی فراهم می آورد تا از درون به تفسیر و نقد رویدادها پرداخته شود. صنعتی که با شعار توسعه تجارت ، همیشه متولی رویداد های مهم نمایشگاهی و رونق اقتصادی و بازرگانی کشور بوده اند ، در استالکس به توسعه تجارت خود و واکاوی داشته ها و نداشته هایش می پردازد.

طی چند سال اخیر با تشکیل انجمنهای نمایشگاهی مانند برگزارکنندگان و سازندگان سازه های نمایشگاهی ، فارغ از تحلیل نوع عملکردشان ، حداقل نزدیکی اعضا و شناخت فرصت ها و توان مندیهای درون صنفی را به همراه داشته است . چه بسا این گردهمایی های دوره ای یا تشکل های صنفی قویتر که قاعدتا از همین رویدادها ، منتج خواهد شد بتواند راهی باشد برای رسیدن به استانداردهای جهانی و از این رهگذر رقابت های درون گروهی فقط به معیارهایی مانند قیمت و ارزان فروشی خلاصه نشود و شاخص ها با رویکرد توانمندیهای قابل ارائه ، تعریف شود.

برنامه های جنبی:

۱- کارگاه آموزشی (work shop) ثبت بازدیدکنندگان تخصصی و غیرتخصصی رویدادها
داشتن اطلاعات مفید و کارآمد از بازدیدکنندگان نمایشگاهی می‌تواند ابزاری مهم در برنامه ریزی و تصمیم سازی مدیران نمایشگاهی باشد. از این رو آشنایی مدیران این صنعت با به روزترین متدها و تکنولوژی‌های این بحث یکی از اهداف اصلی این نمایشگاه است.

۲- گالری پوستر نمایشگاهی
بخشی از فضای نمایشگاهی به گالری پوسترهای نمایشگاهی سال گذشته اختصاص داده شده است که به بهترین پوسترها جوایزی اهدا خواهد شد.

۳- تالار B to B و نشست با مدیران
در قسمتی از سالن‌های نمایشگاه فضایی به نام تالار B to B در نظر گرفته می‌شود که به صورت زمان بندی شده و با حضور مدیر جلسه، مشارکت کنندگان براساس جزئیات نیازسنجی شده از قبل، در مقابل یکدیگر به بحث و گفتمان و تبادل نظر می‌پردازند.
برای رسیدن به شرایط بهینه در گروه‌های مختلف هدف نیازسنجی می شود و براساس آن بهترین شریک تجاری یا سازمان متقابل پیشنهاد می‌گردد. ضمن اینکه با اعلام قبلی و تعیین اسامی مدیران اصلی و تأثیرگذار صنعت نمایشگاهی کشور که در این رویداد حضور خواهند داشت، برای مذاکره و گفتگو در این تالار به صورت زمان بندی شده، برنامه ریزی خواهد شد.

۴- کارگاه آموزشی نگاهی به سازه‌های مدولار
با رشد صنعت نمایشگاهی در سال‌های اخیر غرفه سازی روند تکاملی خود را طی می کند و فاصله زیادی با اولین جدا کننده‌های ساده نمایشگاهی دارد. با گذشت زمان و تقاضای مشارکت کنندگان برای حضور در نمایشگاه‌های مختلف، سازه‌های پیش ساخته رواج بیشتری پیدا کرد، ولی سادگی و همسانی این سازه‌ها نتوانست جایگاه مناسبی در میان شرکت‌ها پیدا کند، با این حال همچنان، سهولت اجرا و سرعت ساخت و امکان استفاده چندین باره، از مزایای این سازه ها محسوب می شود.
با کاستی موجود در سازه‌های پیش ساخته سازه‌های خودساز یا تلفیقی از نئوپان و رنگ رونق یافت. امروزه سازه‌های ترکیبی، یعنی سازه‌های پیش ساخته و سازه‌های خودساز، به زیباسازی نمایشگاهی کمک شایانی کرده است. در این کارگاه آموزشی روند رسیدن به سازه‌های مناسب برای نمایشگاه، در راستای رسیدن به توسعه پایدار بررسی می‌شود.

۵- آشنایی با معماری ایرانی (گشت در تخت جمشید)
برای صبح روز دوم نمایشگاه به منظور آشنایی با معماری سازه‌های ایرانی و مهمترین نمونه آن، تخت جمشید، تور نیم روزه‌ای در نظر گرفته شده است که مشارکت کنندگان محترم ضمن بازدید از مجموعه تاریخی و ملی تخت جمشید به صورت تخصصی و جدا از بحث تاریخی آن، با مبانی معماری ایرانی آشنا خواهند شد.

Iran - فارس - شیراز - شیراز ، شهرک گلستان ، بلوار دهخدا ، شرکت نمایشگاههای بین المللی استان فارس - نمایشگاه بین المللی شیراز(فارس)