تازه ترین اخبار

لغو نمایشگاه ها

شنبه 3 اسفند 1398

نمایشگاه ها کنسل شد

شنبه 3 اسفند 1398

لغو برگزاری نمایشگاه ها

شنبه 3 اسفند 1398

اهداف برگزاری نمایشگاه

سه شنبه 22 آبان 1397

ارائه بن کتاب با تخفیف ویژه

چهارشنبه 22 فروردین 1397

لغو نمایشگاه صنعت موسیقی

چهارشنبه 8 آذر 1396

گزارش روز اول نمایشگاه

دوشنبه 19 تیر 1396

 به نقل از اخبار نمایشگاه:

سالن پُر از ازدحامِ افرادی بود که به جستجوی شغل، برنامه‌های آموزشی و دوره‌های کارآموزی آمده بودند؛ نهمین و آخرین نمایشگاه “بازار کار” سال ۲۰۱۷ شام جمعه ۲۴ نوامبر در برلین برگزار شد.

در این نمایشگاه شرکت‌های مختلف همانند دوره‌های گذشته، فرصت‌های شغلی و آموزشی‌شان را ارایه کردند.

رولند فروبک (Roland Frobec) از شعبه استخدام شرکت تدارکاتی پُست آلمان (DHL) که به نمایندگی از این شرکت فرصت‌های شغلی را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار داده بود، می‌گوید: “شرکت پست آلمان برنامه‌های مختلفی را به هدف ادغام مهاجران در دست دارد. در بیشتر از یک سال گذشته این شرکت بیشتر از ۵۰ پناهجو را در بخش‌های مختلف این اداره به عنوان کارمند استخدام نموده است. شمار زیادی از پناهجویان برای کار  انگیزه زیادی دارند. چرا که آنان خواهان ادغام در جامعه هستند. بعضی از آنان خیلی سخت‌کوش هستند و می‌خواهند در زندگی کاری انجام دهند.”

او افزود: “ما بیشتر در جستجوی افرادی هستیم که در بخش‌های مختلف مانند رانندگی، بارگیری و تخلیه، انتقال و تحویل‌دهی بسته‌ها کار کنند. اما مشکل اینست که بعضی پناهجویان یا جواز رانندگی ندارند و یا جواز رانندگی‌شان اینجا اعتبار ندارد. ما همچنان وظایف نیمه وقت را که شامل بسته‌بندی، انتقال و تحویل بسته‌ها است را در اختیار آنان قرار می‌دهیم. بعضا موضوع زبان نیز وجود دارد. به نظر من داشتن مدرک (B1) شرط نیست. مهم توانایی برقراری ارتباط و داشتن اشتیاق کار است. وقتی اشتیاق کار وجود داشته باشد می‌توان به راه حلی دست یافت و موفق شد.”

بیشتر بازدید کننده‌ها در این نمایشگاه‌ها مردان هستند، اما معلوم می‌شود که آنان با علاقمندی زیاد به توضیحاتی که توسط نماینده‌های شرکت‌ها و مشاوران ارایه می‌شود گوش می‌دهند و برگه‌های معلوماتی را به هدف شریک ساختن آن با دوستان و خانواده‌شان دریافت می‌کنند.

دوره‌های آموزشی قبل از آغاز کار

شرکت با مسئولیت محدود هاله (Halle GmbH) نیز یکی از شرکت‌هایی‌ست که آموزش‌های حرفه‌ای را برای علاقمندان کار در بخش خودرو فراهم می‌سازد. این شرکت نیز فرصت‌های شغلی‌اش را در این نمایشگاه به نمایش گذاشته بود، نمایند‌ۀ هاله برای بازدیدکنندگانی که خواهان دریافت معلومات بودند، توضیحات لازم را ارایه می‌کرد.

ساشا پکنیک (Sasa Pecnik) مشاور آموزشی این شرکت (Halle GmbH) خودش نیز پیشینه‌ مهاجرت دارد. وی در سال ۱۹۹۶ از یوگسلاوی سابق، به آلمان آمد. او می‌گوید: “اشتراک ما در این نمایشگاه‌ها برای ما خیلی موثر نبود چرا‌که یکی از معیار های پذیرش در شرکت هاله برای مهاجران داشتن حد‌اقل مدرک (B1) است. اما متاسفانه اکثریت آنان این مدرک را ندارند. با‌ این‌همه ما توانستیم شماری از پناهجویان را جذب و مشغول کار سازیم اما تعداد آنان محدود است.”

وی از فرصت دیگری که می‌تواند برای پناهجویان موثر باشد یاد می‌کند: “ما با موسسه دی سی ای (DCI) که در بخش‌های دانش کمپیوتر و نرم‌افزار برنامه‌های آموزشی را فراهم می‌سازد، همکاری می‌کنیم. مهاجرینی که به ما مراجعه می‌کنند، ما آنان را به موسسه دی سی ای (DCI)  معرفی می‌کنیم تا آموزش‌های لازم را فراگیرند. در‌ حال‌حاضر نزدیک به صد پناهجو در این موسسه در برلین، در بخش‌های کمپیوتر، نرم‌افزار و فن‌آوری آموزش می‌بینند.”

پروژه‌های ویژه برای افراد معین

یکی دیگر از شرکت‌هایی که فرصت‌های آموزشی و پروژه‌های اجتماعی را به هدف ادغام پناهجویان فراهم می‌کند، گولد‌نتز(Goldnetz Gmbh) است. مارتینا پُهول که سِمت مشاور را در شرکت گولد‌نتز(Goldnetz Gmbh) به عهده دارد می‌گوید: “گولد‌نتز برنامه‌های مختلفی را شامل دوره‌های آموزشی زبان آلمانی، پروژه‌های اجتماعی را برای افراد معین راه اندازی و عملی می‌کند. به طور‌ مثال: مادرانی که تحصیل‌شان را تمام کرده‌اند و می‌خواهند سر کار بروند یا دختران و زنانی که به تنهایی به آلمان آمده‌اند. پروژه‌های اجتماعی ما برای این مخاطبان دوره‌های آموزشی را در بخش‌های مختلف فراهم می‌کند.”

در مورد اینکه چگونه می‌توان به ادغام بیشتر پناهجویان کمک کرد، افزود: “پناهجویانی که به گولدنتز مراجعه می‌کنند تا آنجاییکه من دیده‌ام تلاش می‌کنند تا در جامعه ادغام شوند. برای مشاوره و دریافت معلومات می آیند. اما بعضی از این پناهجو‌ها خیلی خجالتی هستند و این قابل درک است. به نظر من اولین قدم اینست که آنان را تشویق کنیم، آنان نباید از جامعه فاصله گرفته و منتظر بمانند. کوشش کنند فعال باشند، می‌دانم آسان نیست. گاهی شرایط خوب پیش نمی‌رود اما بهتر است آنان را تشویق و حمایت کنیم.”

یکی از نمونه‌های ادغام

زهرا کِبریت (Zahraa Kebrit) که تازه به عنوان کارمند اجتماعی به گولدنتز پیوسته است، یکی از نمونه‌های موفق ادغام است. وی این فرصت کاری را از طریق پروژۀ پوینت (Point Project) که یکی از پروژه‌های اجتماعی گولد‌نتز است پیدا کرده است. زهرا دو سال قبل از سوریه به آلمان آمد. وی در زادگاهش از رشته مهندسی فارغ‌التحصیل شده است.

او می‌گوید: “در یکی از دوره‌های آموزشی پروژۀ پوینت شنیدم که بوندس-فرایویلیگن-دینست (Bundesfreiwilligendienst) که خدمات داوطلبانه را در سراسر آلمان ارایه می‌کند، زمینه‌های استخدام را در بخش اجتماعی پیشنهاد می‌کند. من هم درخواست دادم، قبول شدم و یک هفته می‌شود که رسما کارم را آغاز کرده‌ام، در کنار آن کلاس زبان آلمانی (C1) را هم دنبال می‌کنم. از کارم هم خیلی راضی هستم.”

نمایشگاه های مرتبط